Τετάρτη, 29 Ιουλίου 2015

Οι Σκιπετάρ (αλβανοί) προέρχονται απ΄ τους Κοστοβώκους

Οι Σκιπετάρ προέρχονται απ΄ τους Κοστοβώκους

Πρεσβεύουν λαθεμένα κάποιοι ότι οι Σκιπετάρ κατάγονται απ΄ τον Καύκασο.
Η ανάλυση του καθηγητή Αχ. Λαζάρου στο βίντεο που παρατίθεται στο τέλος είναι ανατρεπτική και συγκλονιστική.
Οι Κοστοβώκοι,λαός βόρειας καταγωγής,ορμώμενοι από Δακία,κατέβηκαν νότια εγκαθιστάμενοι στη Δαρδανία (Σκόπια).Απ΄ τα Σκόπια,με αλλοίωση του -ο- σε -ι- και την προσθήκη της προσδιοριστικής κατάληξης δημιουργήθηκε το γεωγραφικό/εθνωνυμικό Σκιπ-ετάρ.
(Από τις ετυμολογίες,οι οποίες προτάθηκαν,δύο είναι επικρατέστερες. Κατά τον καθηγητή του πανεπιστημίου Αθηνών Αντώνιο Χατζή η λέξη σκυπιτάρ είναι παράγωγο της Ιταλικής λέξεως schioppetto = όπλο πυροβόλο και σημαίνει οπλοφόρος, ένοπλος, μισθοφόρος.Συνεπώς η ενδεδειγμένη ορθογραφία επιβάλλει ι, δυο π και δυο τ, σκιππιττάρ.Αλλά κατά τον Κροάτη Καθηγητή του πανεπιστημίου Ζάγκρεμπ Petar Skok το εθνικό όνομα των Αλβανών Σκυπιτάρ ετυμολογείται δια του Scupis ( >αλβανικα Shkyp), πρωτεύουσα της Δαρδανίας, Σκόπια. Σχετικά δε με τους Σκυπιτάρους βεβαιώνει ότι "ο πυρήνας του λαού αυτού φαίνεται να είναι το τελευταίο κατάλοιπο των Θρακών της επαρχίας της Δαρδανίας, οι οποίοι σε αντίθεση με τους Ρουμάνους επέτυχαν να αποφύγουν τον πλήρη εκρωμαϊσμό".
Κατά τον Vl. Georgiev ήδη τον 2ο αι. π.Χ. οι Σκυπιτάροι κατοικούν στη Δαρδανία,από την οποία μεταναστεύουν στο σημερινό έδαφός τους.Κατά τον Tagliavini (Studi Albanesi) προ της εγκαταστάσεως Σλάβων στα κεντρικά μέρη της Βαλκανικής κατοικούν Σκυπιτάροι.Σε άλλο δε δημοσίευμα επισημαίνει εγκαταστάσεις Σκυπιτάρων περί τα Σκόπια από την αρχαιότητα.Νωρίτερα ο Jirecek γράφει ότι οι Σλάβοι απωθούν προς Νότο και προς Αδριατικά παράλια Σκυπιτάρους,οι οποίοι μόλις τον 11ο αιώνα γίνονται αισθητοί στο Δυρράχιο,αλλά τον 14ο αιώνα στο Κάτταρο,παραλιακή πόλη του Μαυροβουνίου,σλαβική Koto, και ΝΑ της Σκόδρας.
Αργότερα,πήγαν δυτικά και συνάντησαν τους Έλληνες Ηπειρώτες του Άλβανου (με ρωτακισμό: Άρβανο),απ΄ τους οποίους μπολιάστηκαν τα αρβανίτικα.
Να τώρα κάτι άλλο εισαγωγικό για τους Κοστοβώκους.

Τους Κοστοβώκους μνημονεύει και ο γεωγράφος Παυσανίας (2ος αι. μ.Χ.,Φωκικά,34,5). Να,όλο το σχετικό κεφάλαιο:
"Φωκικά" Παυσανία - Κεφ. 34
[1] Η Ελάτεια είναι η μεγαλύτερη πόλη από τις άλλες της Φωκίδας εκτός από τους Δελφούς και βρίσκεται απέναντι από την Αμφίκλεια. Ο δρόμος προς αυτή από την Αμφίκλεια είναι εκατόν ογδόντα στάδια και στο μεγαλύτερο μέρος είναι πεδινός και όταν πλησιάζεις στην Ελάτεια γίνεται ανηφορικός. Στην πεδιάδα κυλά ο Κηφισός. Κοντά στον Κηφισό ζουν πουλιά και ιδιαίτερα αυτά που ονομάζονται ωτίδες.
[2] Οι κάτοικοι της Ελάτειας κατάφεραν να απωθήσουν τον Κάσσανδρο και τον στρατό των Μακεδόνων και να αποτρέψουν τον πόλεμο που έκανε ο στρατηγός του Μιθριδάτη Ταξίλος. Για τον λόγο αυτό οι Ρωμαίοι τους άφησαν ελεύθερους και επέτρεψαν να κατοικούν στη χώρα χωρίς να πληρώνουν φόρους. Οι Ελατείς λένε ότι έχουν ξένη καταγωγή και ότι κατάγονται από Αρκάδες. Λένε ότι ο Έλατος, ο γιος του Αρκάδα, όταν οι Φλεγύες εκστράτευσαν κατά του ιερού των Δελφών, υπερασπίστηκε τον θεό και, αφού έμεινε εκεί με τον στρατό του, έγινε οικιστής της Ελάτειας.
[3] Η Ελάτεια πρέπει να υπολογιστεί ανάμεσα στις πόλεις της Φωκίδας που πυρπολήθηκαν από τους Μήδους. Κοινές συμφορές βρήκαν τις άλλες πόλεις των Φωκέων, αλλά η τύχη επιφύλασσε ιδιαίτερα στην Ελάτεια την καταστροφή από τους Μακεδόνες. Στον πόλεμο που έκανε ο Κάσσανδρος, ο Ολυμπιόδωρος ήταν εκείνος που σταμάτησε την πολιορκία των Μακεδόνων· ο Φίλιππος όμως, ο γιος του Δημητρίου, έσπειρε τον τρόμο στον δήμο της Ελάτειας δωροδοκώντας τους άρχοντές της.
[4] Ο Ρωμαίος ηγεμόνας Τίτος, που είχε εντολή από τους Ρωμαίους να ελευθερώσει όλη την Ελλάδα, υποσχέθηκε στους Ελατείς να τους αποκαταστήσει στο αρχικό τους πολίτευμα αρκεί να εγκαταλείψουν τους Μακεδόνες. Ο δήμος και όσοι κατείχαν την εξουσία πήραν την απόφαση από αχαριστία να μείνουν πιστοί στον Φίλιππο, οπότε ο Ρωμαίος στρατηγός τους πολιόρκησε και τους υπέταξε. Λίγο αργότερα οι Ελατείς, όταν τους πολιόρκησε ο στρατηγός του Μιθριδάτη Ταξίλος με τους βαρβάρους από τον Πόντο, αντιστάθηκαν στην πολιορκία και γι' αυτό οι Ρωμαίοι τους έδωσαν την ελευθερία τους.
[5] Στην Ελάτεια είχαν επιτεθεί και οι Κοστοβώκοι, όταν στην εποχή μου επιτέθηκαν εναντίον της Ελλάδας. Κάποιος Μνησίβουλος τότε συγκέντρωσε στρατό και αφού σκότωσε πολλούς βαρβάρους, σκοτώθηκε κι αυτός στη μάχη. Ο Μνησίβουλος είχε κερδίσει πολλές νίκες σε αγωνίσματα δρόμου και αλλού· στη διακοσιοστή τριακοστή πέμπτη ολυμπιάδα είχε νικήσει στον αγώνα δρόμου στο στάδιο και στον δίαυλο με ασπίδα. Χάλκινος ανδριάντας του δρομέα Μνησιβούλου είναι πάνω στον δρόμο που οδηγεί στην Ελάτεια.
[6] Αξίζει να δει κανείς την αγορά και την εικόνα του Ελάτου σε στήλη. Δεν ξέρω αν έκαναν τη στήλη αυτή για να τον τιμήσουν σαν οικιστή ή για να την βάλουν πάνω στο μνήμα του. Υπάρχει ναός για τον Ασκληπιό και άγαλμα του που τον παριστάνει με γένια. Το άγαλμα είναι έργο του Τιμοκλή και του Τιμαρχίδη, που κατάγονταν από την Αττική. Στο δεξιό άκρο της πόλης είναι το θέατρο και παλιό χάλκινο άγαλμα της Αθηνάς. Λένε ότι η θεά τους βοήθησε κατά των βαρβάρων του Ταξίλου.
[7] Σε απόσταση είκοσι στάδια από την Ελάτεια είναι το ιερό της Αθηνάς της επονομαζόμενης Κραναίας. Ο δρόμος γίνεται τόσο ομαλά ανηφορικός, ώστε δεν είναι κουραστικός και μάλλον ξεχνιέται εύκολα η ανηφοριά του. Στο τέλος του δρόμου είναι λόφος, που είναι στο μεγαλύτερο μέρος του απότομος, όχι πολύ μεγάλος ούτε ψηλός. Το ιερό είναι χτισμένο πάνω σ' αυτό τον λόφο. Εκεί υπάρχουν στοές και κατοικίες που προσεγγίζονται διαμέσου των στοών, όπου μένουν όσοι ορίστηκε να υπηρετούν τη θεά, ιδιαιτέρως οι ιερείς.
[8] Ο ιερέας επιλέγεται από τα παιδιά που είναι σε μικρή ηλικία και φροντίζουν να περνά ο χρόνος της ιεροσύνης προτού γίνουν έφηβοι. Η ιεροσύνη κρατά πέντε χρόνια και σ' αυτό το διάστημα ο ιερέας ζει κοντά στη θεά και λούζεται σε ασάμινθο [λουτήρα], σύμφωνα με τον παλιό τρόπο. Κι αυτό το άγαλμα είναι έργο των γιων του Πολυκλή. Παριστάνει τη θεά οπλισμένη για μάχη, ενώ στην ασπίδα της υπάρχει ανάγλυφη παράσταση, απομίμηση των παραστάσεων στην ασπίδα της θεάς της ονομαζόμενης από τους Αθηναίους Παρθένου.



Γιάννης Β. Πέππας,Φιλόλογος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια να σχετίζονται με την ανάρτηση και να είναι ευπρεπή.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.