Τρίτη, 29 Δεκεμβρίου 2015

ΒΑΣΩ ΚΙΟΥΣΗ

ΒΑΣΩ ΚΙΟΥΣΗ

Η συγγραφέας Βάσω Κιούση είναι πτυχιούχος πιάνου και Φυ- γής (Φούγκας/ανώτερα θεωρητικά).Παρακολούθησε και σεμι- νάρια πιάνου,διεύθυνσης ορχήστρας και σύνθεσης.Διδάσκει μουσική σε σχολείο και ωδείο (καθηγήτρια Πιάνου και Θεωρη- τικών).
Έχει κάνει,επίσης,διάφορες ομιλίες με κέντρο της τη μουσική και το παιδί,συνεργάζεται με τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενη- μέρωσης και έχει γράψει τα εξής βιβλία: "Λεξικό Μουσικών Ό- ρων", "Η πρώτη γνωριμία με τη θεωρία της μουσικής", "Ελλη- νική Μουσική,η μεγάλη άγνωστη" (τα είδη της Ελληνικής Μου- σικής από την αρχαία εποχή μέχρι σήμερα), "Πιάνο: Μέθοδος Μελέτης", "Οργανολογία".
Έχει δώσει διαλέξεις σε διάφορους πολιτιστικούς συλλόγους των Μεσογείων και συμμετέχει στις Επιστημονικές Συναντήσεις της Ν.Α. Αττικής.
Συνεργάστηκε με τον Τοπικό Τύπο (Κεκροπία,Μεσογειακός Τύπος,Μεσογαία,Σούνιο) και τη Ρα- διοφωνία (Right Channel 92,7 - Αρμονία - Λαύριο FM) ως παραγωγός σε θέματα Δυτικής και Ελλη- νικής Παραδοσιακής Μουσικής αλλά και Λαογραφίας των Μεσογείων.
Είναι η διευθύντρια του «Ελληνικού Κέντρου Τέχνης και Πολιτισμού» στο Κορωπί,το οποίο έχει σαν σκοπό την έρευνα και καταγραφή της Παράδοσης της περιοχής,την καλλιέργεια των Τεχνών,με τελικό στόχο του την ανάπτυξη του πολιτισμού στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων.
Αξίζει ν' αναφέρουμε ότι ύστερα από εξετάσεις εισήχθη στο Ελεύθερο Εργαστήρι Ζωγραφικής της ΧΕΝ Αθηνών όπου σπούδασε για 3 χρόνια.Έλαβε μέρος στις ομαδικές εκθέσεις της σχολής,δούλεψε με ομάδες παιδιών σε κατασκηνώσεις και στα εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα,ίδρυσε και λειτούρ- γησε εργαστήρι παιδικής ζωγραφικής στο «Ελληνικό Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού»,ενώ παράλλη- λα οργανώνει εκθέσεις ζωγραφικής-γλυπτικής-φωτογραφίας των καλλιτεχνών της περιοχής των Μεσογείων και της Λαυρεωτικής.
Πρόσφατα συνεργάσθηκε και με την δισκογραφική εταιρεία SUBWAYS music.
Την απασχόλησε ιδιαίτερα η Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική και ειδικότερα η Μουσική των Μεσογείων.Καρπός αυτής της ενασχό- λησης και έρευνας υπήρξε η έκδοση τριών βιβλίων: «Οι Οργανο- παίχτες στο Κορωπί 1880-1960», «Τα τραγούδια των γυναικών στα Μεσόγεια 1900-1950»,Εντός,Αθήνα 1998, «Τα τραγούδια των Μεσο- γείων στην αρβανίτικη διάλεκτο»,ενός CD με «Αρβανίτικα Τραγού- δια» και ενός με «Παραδοσιακά παιδικά τραγούδια και ποιήματα της περιοχής των Μεσογείων» και οι μελέτες «Τα Κάλαντα στα Μεσόγεια» και «Οι Φιλαρμονικές και οι Χορωδίες του Λαυρίου».Υπό έκδοση είναι ένα CD με παραδοσιακά παραμύθια με τίτλο «Επι- στροφή στην Παραμυθοχώρα».
Υπάρχει επίσης υλικό για να εκδοθούν τα βιβλία: «Παιδικά Παρα- δοσιακά Τραγούδια,Παραμύθια και Παιχνίδια των Μεσογείων», «Η Πρώτη Γνωριμία με την Θεωρία της Μουσικής» (απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού).


Τα τραγούδια των γυναικών στα Μεσόγεια 1900 - 1950
Eκδότης:Εντός,1998,σελίδες:155

"Έρωτα που με λάβωσες,
δώσε και το βοτάνι,
γιατί δεν βρίσκω γιατρικό
στον κόσμο να με γιάνει.
Ο Έρωτας δεν είν' ανθός
να μαραθεί,να πέσει
αλλ' είναι βάτος με κλαδιά
κι αλίμονο όποιος πέσει."
(απόσπασμα από το βιβλίο)
"Τα τραγούδια των γυναικών στα Μεσόγεια (1900-1950)" είναι ο δεύτερος καρπός της έρευνας της μουσικού και μουσικολόγου Βάσως Κιούση για την παραδοσιακή μουσική των Μεσογείων.Μετά την έκδοση του βιβλίου "Οι οργανοπαίχτες στο Κορωπί (1880-1960)",η Βάσω Κιούση παρουσιάζει μία ο- λοκληρωμένη μελέτη για τα τραγούδια των γυναικών στο πρώτο μισό του αιώνα μας,όταν πλέον έχει γενικευθεί η χρήση της ελληνικής γλώσσας έναντι του αρβανίτικου ιδιώματος.Οι Μεσογεί- τες,σεμνοί,δύσπιστοι, αυστηροί,θεωρούν πολύ σημαντικό στοιχείο την τιμή τους και τη σταθερότητα στο λόγο τους.
Σέβονται τις γυναίκες,τις φροντίζουν και τις εκτιμούν.Σε κάθε γέννα,όμως,κοριτσιού,ξεκινά γι' αυ- τούς ένα μεγάλο πρόβλημα: Ποιος θα κρατήσει τ' όνομα της οικογένειας και ποιος θα φροντίσει τους γονείς και την περιουσία της φαμίλιας.Το κορίτσι έμενε στο σπίτι,συχνά δεν πήγαινε καθόλου στο σχολείο.Την πάντρευαν μικρή,πριν ερωτευθεί.Έμενε στο σπίτι του άντρα της με τα πεθερικά,δού- λευε στις γεωργικές εργασίες κάνοντας παράλληλα και τις δουλειές του νοικοκυριού.Αποκλεισμένη στο σπίτι για την ανατροφή των παιδιών,η Μεσογείτισσα χρησιμοποίησε τη μουσική ως σημάδι της κοινωνικής της ταυτότητας και τη συνέδεσε με όλες τις εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής,από τη γέννηση έως το θάνατο.Διακόσια πενήντα τραγούδια του κύκλου της ζωής (νανουρίσματα,μοιρο- λόγια,του γάμου κ.ά.) και του χρόνου (αποκριάτικα,χριστουγεννιάτικα κ.ά.),παρουσιάζονται στις 160 σελίδες της μελέτης της Βάσως Κιούση,που αποκτά χαρακτήρα μουσικό,λαογραφικό και φιλολο- γικό.
«Λεξικό Μουσικών Όρων»
Το «Λεξικό Μουσικών Όρων» είναι ένα πολύτιμο εγχειρίδιο για τους σπουδαστές των ωδείων,των μουσικών σχολών,αλλά και για τον αναγνώστη που επιθυμεί να μυηθεί σε θέματα μουσικής.Πα- ρέχει ουσιαστικές πληροφορίες για τα είδη της μουσικής στο πέρασμα των αιώνων,τις σχολές και τα ρεύματα που κατά καιρούς κυριάρχησαν σε καθένα απ' αυτά,ζητήματα θεωρίας της μουσικής,τη μουσική σημασιογραφία,διάφορα είδη μουσικών συνθέσεων,τους δημοφιλέστερους χορούς και τα μουσικά όργανα.Πραγματεύεται την εξέλιξη της μουσικής από την αρχαία εποχή μέχρι τα πρό- σφατα μουσικά φαινόμενα και περιέχει πλήθος λημμάτων για την αρχαία ελληνική,τη βυζαντινή,τη λαϊκή,τη δυτική έντεχνη ως και τη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική.Το Λεξικό συμπληρώνεται από ευρετήριο ξενόγλωσσων όρων,που είτε παραπέμπουν στην αντίστοιχη ελληνική ορολογία,είτε ανα- πτύσσονται σε λήμματα στην περίπτωση που είναι καθιερωμένοι με τη λατινική γραφή τους.
Ένα βιβλίο προσιτό σ' όλους όσους αγαπούν τη μουσική και θέλουν να την γνωρίσουν!!!


 ΓΙΑΝΝΗΣ Β. ΠΕΠΠΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια να σχετίζονται με την ανάρτηση και να είναι ευπρεπή.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.