Σελίδες

Τρίτη 27 Απριλίου 2021

Β.Π. Λιάπης, Ο Άγιος Βλάσιος της Ελευσίνας (2006) pdf


 Εκφραστικό δείγμα ατόφιας λαϊκής λαογραφίας! Με γλώσσα λιτή,καθημερινή ο συγγραφέας παρου-σιάζει (από πρώτο χέρι) πραγματικές ιστορίες για την οικοδόμηση του ξωκλησιού αυτού και την ζωτι-κή εμπλοκή του στις ζωές απλών ανθρώπων.Στο τέλος παρατίθεται εκτενής βιογραφία του Αγίου Βλασίου.

Κάντε λήψη του βιβλίου πατώντας εδώ  

γ. β. πέππας


Τετάρτη 14 Απριλίου 2021

Α.Π. Στουραΐτης, Το Λιόπεσι στις αρχές της δεκαετίας του 1920 pdf

Πρόκειται για πρωτοσέλιδο κείμενο της εφημερίδας "ΕΜΠΡΟΣ",στις 27.5.1921, που παρέχει κάποιες περιορισμένες πλη-ροφορίες.Ο σημερινός αναπαραγωγέας του αναφέρει ως δημιουργό του οικισμού (16ος αι.) τον Γιώργη Λόπεση,το όνομα του οποίου δεν γράφει στα ελληνικά,εν-δεικτικό,ίσως,των θέσεων του...  (έτσι το βρήκε στη Βικιπαίδεια,έτσι το έβαλε.Το μπόι και το εκτόπισμα του ερευνητή όμως, μετριέται απ΄ γόνιμη παρέμβασή του,όχι την άκριτη αναπαραγωγή.)
Λιόπα στα αρβανίτικα (κι όχι στα αλβανικά,όπως ηλιθιωδώς αναφέρεται) ονομαζόταν η αγελάδα.Προέρχεται απ΄την αρχαία,συναντώμενη στον Ό-μηρο,λέξη λίπα (βλέπε,μεταξύ άλλων,Λεξικό Liddell & Scott,τ. 3ος, σελ. 47 και Λεξικό Μπαμπινιώτη,σελ. 1015),απ΄ όπου προέκυψε η λιπό-της (=πάχος),το λίπος κ.ά. Ομοίως,στα αρβανίτικα,το φτυάρι λεγόταν λιοπάτα,επειδή είναι το όργανο,το μέσον που,με τη μεταφορά υλικού που δι΄ αυτού επιτελείται,δημιουργείται μια συγκέντρωση ύλης,ένας σωρός,μία παχύτητα,μία μάζα.Λιόπα λοιπόν,στην κυριολεξία,σημαίνει ζώο με πάχος.
Λιόπεσι δεν σημαίνει αναγκαστικά τόπος με αγελάδες.Εξάλλου,δεν ξέρω πόσο λογικό και συνετό είναι να μιλάμε για τέτοιο κτηνοτροφικό οργασμό μέσα στο αποκορύφωμα της Τουρκοκρατίας,δηλαδή της άκρατης φορολό-γησης,και των ζωοκλοπών.Είναι ανόητο να μιλάμε για βουστάσια τότε, γιατί στην τοτινή φάση της οικονομίας δεν υπήρχε δυνατότητα και χώρος για βιομηχανία ή βιοτεχνία κρέατος και γάλακτος.
Λιόπεσι (λιόπε + σι) σημαίνει το μάτι της αγελάδας.Σι,στα αρβανίτικα, είναι το μάτι,κι αυτό αρχαιοελληνικό.Δεν εστιάζω εδώ και τώρα σε ετυμο-λογική ανάλυση,γιατί άλλο είναι το θέμα.
Αυτού του αρβανίτη αρχηγού φάρας λοιπόν,του Γιώργη Λόπεση ή Λιόπε-ση,που με το σόι του δημιούργησε τον αρχικό οικισμό,δεν αμφισβητείται η ύπαρξη.Είναι θέμα όμως,αν το επώνυμό του το είχε από την Ήπειρο ή το απέκτησε,ως γενάρχης,από τον τόπο του τελικού προορισμού και εγκα-τάστασης της ομάδας του.
Στην αρχαιότητα το θηλυκό επίθετο βοώπις αποδιδόταν στην Ήρα και την Αθηνά.Σήμαινε,η έχουσα οφθαλμούς βοός,δηλαδή μεγάλους,πλήρεις, καθαρούς οφθαλμούς (Liddell & Scott,τ. 1ος,σελ. 544).Υπήρχε και το επί-θετο γλαυκώπις (κυρίως για την Αθηνά),που δήλωνε έξυπνα μάτια,σαν της γλαυκός,της κουκουβάγιας δηλαδή.Αν μεταφέρουμε το βοώπις στα αρβανίτικα,έχουμε λιόπεσι.Με απόλυτη ακρίβεια! Ένα μεγάλο ιερό της Βοώπιδος Αθηνάς υπήρχε εκεί που εγκαταστάθηκε ο αρβανίτικος πλη-θυσμός υπό τον Γιώργη Λιόπεση.Οι Αρβανίτες σεβάστηκαν και διατήρη-σαν τις αρχαίες ονομασίες (Μαραθώνας,Ύδρα,Ωρωπός κ.λπ.) ή τις βυζα-ντινές (Καπανδρίτι,Βαρνάβας κ.λπ.),όταν δεν δημιουργούσαν δικές τους (Σπάτα,Λιόσια,Μάζι,Μαλακάσα κ.λπ.).Δεν θα επεκταθώ ούτε σ΄αυτό το θέμα.Σε κάποιες περιπτώσεις όμως,μετέφεραν το αρχαίο τοπωνύμιο στ΄ αρβανίτικα (Αυλών-Σάλεσι, Ερυθραί-Κριεκούκι, Κρωπία-Κορωπί κ.λπ.). Αποτελεί ακρότατη έως σατανική σύμπτωση στη θέση που ήταν η αρχαία Βοώπις (Λιόπεσι,στα αρβανίτικα) να ήρθε ένας Λιόπεσης,τυχαία...!

Κάντε λήψη του κειμένου: 

Α.Π. Στουραΐτης, Το Λιόπεσι στις αρχές της δεκαετίας του ΄20

Γιάννης Βασ. Πέππας, Φιλόλογος - Συγγραφέας


Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

Γιάννης Βασ. Πέππας, Δεν υπήρξε έθνος Ιλλυριών pdf

 


Η Ιλλυρία,ο αμέσως επόμενος γεωγραφικός χώρος μετά την Ελληνική Ήπειρο,αν και το όνομά της ήταν ελληνικό,όπως είδαμε,και η επικράτειά της απόλυτα συμπλεγμένη με την Ελληνική Μυθολογία (δηλαδή,την προφορικά σωσμένη προϊστορική περίοδο) δεν αποτελούσε και δεν αποτέλεσε ποτέ οργανικό κομμάτι του ενιαίου ελληνικού εθνι-κού κορμού και κόσμου.Οι αρχαίοι Έλληνες μιλούσαν για την Ελληνική Ιλλυρία (αμέ-σως μετά την Ήπειρο) και,βορειότερα,την Βαρβαρική Ιλλυρία Μαρία Μιχαήλ-Δέ-δε,Οι Έλληνες Αρβανίτες [ΙΔΡΥΜΑ ΒΟΡΕΙΟΗΠΕΙΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ,αριθ. 11],εκδ. Δωδώνη 1997Διαβάστε την συνέχεια εδώ

Κυριακή 4 Απριλίου 2021

Ο ανδριάντας του Μάρκου Μπότσαρη


Πολεμικό Μουσείο Αθηνών


 

Πέμπτη 1 Απριλίου 2021

Χαρίτων Κ. Λάμπρου, Οι Τσάμηδες και η Τσαμουριά pdf

 


Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 1949,δηλαδή μόλις είχε τελειώσει η αλληλοφαγωμάρα του λαού μας,παρά-μετρος της οποίας υπήρξε η αποχώρηση των εχθρι-κών Τσάμηδων από την Θεσπρωτία.Σε όλους τους διαδικτυακούς συνδέσμους που εντόπισα το βιβλίο λείπουν οι τελευταίες μια-δυο σελίδες του,αλλά αυτό δεν το αδικεί ούτε αφαιρεί απ΄ την ουσία του.
Εκτός απ΄ την πλήρως ανθελληνική στάση των Τσά-μηδων στα γεγονότα του (πρόσφατου στο 1949) πο-λέμου,δίνεται με επάρκεια η ταυτότητά τους,πώς προέκυψε και πώς διατηρήθηκε στον χρόνο,ερμηνεία με την οποία συμ-φωνούν όλοι οι ιστορικοί και ερευνητές,απ΄ όσο κατέχω.
Σε τρία σημεία ο συγγραφέας υποπίπτει στο γνωστό ατόπημα να αποκα-λεί τους αλβανούς ...αρβανίτες,μια σύγχυση που γεννήθηκε τον 19ο αι., όπου δεν υφίστατο αλβανικό κράτος ούτε καν έθνος και που ήταν άλλη η σημασία του όρου.Το έχω διασαφηνίσει το θέμα σε άλλες δημοσιεύσεις τούτου του ιστότοπου.Εξάλλου,και ο Καζαντζάκης στους "Αδερφοφάδες" του,αποκαλεί τα βουνά της αλβανίας ...αρβανίτικα.Ας μην μένουμε σ΄αυ-τό,δεν υπάρχει λόγος.

Κάντε λήψη

Χαρίτων Κ. Λάμπρου,Οι Τσάμηδες και η Τσαμουριά (1949)

Ακόμα,διαβάστε/κάντε λήψη

Νικήτας Βουγιουκλής,Τσάμηδες και η Τσαμουριά

Γιάννης Βασ. Πέππας