Σε πολλά αρβανιτοχώρια της Β.Α Αττικής συναντάμε το επώνυμο Τουρκαντώνης.Η ρίζα του ξεκινάει από τον Βαρνάβα.Εκεί ήρθε περίπου το 1820 ο Αντώνης Μπουντούρης από την Εύβοια και παντρεύτηκε μια Βαρναβιώτισα.Είχαν περάσει 30 με 40 χρόνια που είχαν εγκατασταθεί στο χωριό οικογένειες αρβανιτών και η κοινότητα είχε πια μεγαλώσει.
Ο Μπουντούρης πρέπει να ήταν κι αυτός αρβανίτης,για να έρθει σ΄ ένα αρβανιτοχώρι. Δεν γνωρίζω αν το όνομα Μπουντούρης σημαίνει κάτι.
Σύμφωνα με τις λαϊκές θύμησες ο Αντώνης μια μέρα,το περιστατικό τοποθετείται στα 1824,βγήκε με το άλογό του στην ύπαιθρο,προς την μεριά του Γραμματικού.Κάπου εκεί,πριν από την περιοχή που σήμερα λέμε «Μάχη»,συνάντησε έναν Τούρκο,έφιππος κι αυτός.
Τούρκοι στον Βαρνάβα δεν υπήρχαν,αλλά στον Μαραθώνα βρισκόταν ένας Τούρκος αφέντης όλης της περιοχής. Λογικά,θα υπήρχε κι ένας μικρός πληθυσμός Τούρκων κατοίκων και μια μικρή στρατιωτική δύναμη.Απομεινάρι αυτής της παρουσίας αποτελεί σήμερα στον Μαραθώνα το τοπωνύμιο «Μπέη» στον κάμπο του.Μόνιμη παρουσία σταθερών τουρκικών πληθυσμών και στρατευμάτων υπήρχε στην Χαλκίδα.Από κει οι Τούρκοι,διαπλέοντας το στενό του Ευβοϊκού, συνήθως από τον Ωρωπό,επιχειρούσαν,όταν έκριναν,στην περιοχή από Μαραθώνα έως Αυλώνα.Η έδρα της διοίκησης όλης της Αττικής υπήρχε στην Αθήνα,όπου,στα τέλη του 18ου αι.,έδρασε με χαρακτηριστική βαρβαρότητα προς τους ραγιάδες ο Τούρκος βοεβόδας,Αλή Χασεκή.
Πάμε πάλι πίσω στην συνάντηση του Μπουντούρη με τον Τούρκο.Ο Τούρκος απαίτησε ο Αντώνης να ξεπεζέψει.Ο Αντώνης αρνήθηκε και ξέσπασε καυγάς.Οι αρβανίτες δεν γνώριζαν τούρκικα,άρα ο Τούρκος θα μίλαγε ελληνικά ή αρβανίτικα.Ίσως ήταν Τουρκαλβανός.Πάνω στον καυγά ο Αντώνης σκότωσε τον Τούρκο και τον κρέμασε σ΄ ένα κοντινό πλατάνι.
Από τότε έλαβε το παρατσούκλι Τουρκαντώνης,ο Αντώνης που σκότωσε τον Τούρκο δηλαδή.
Σε λίγα χρόνια,όταν έγινε το ελληνικό κράτος και οργανώθηκε για πρώτη φορά γραφειοκρατία,ο Αντώνης δηλώθηκε με το παρατσούκλι του,κάτι που συναντάμε πολλές φορές.
Οι αρβανίτες Βαρναβιώτες ονόμασαν την περιοχή με τα πλατάνια που διαδραματίστηκε το φονικό «ρέπετ ι Τούρκουτ» (τα πλατάνια του Τούρκου).Είναι μια παραρεμάτια περιοχή ένα χιλιόμετρο έξω από τον Βαρνάβα προς το Γραμματικό, εκεί που είχε το περιβόλι του ο Γιώργος Αδάμης (Μάντζης),για όσους γνωρίζουν.
Ο παππούς μου,Γιάννης Τουρκαντώνης,γεννημένος το 1895,δισέγγονος του Αντώνη,μου έλεγε να πάμε να μου δείξει το πλατάνι που ο προπάππος του κρέμασε τον Τούρκο.Δυστυχώς,τα χρόνια πέρναγαν,ο παππούς μου πέθανε το 1994, πλήρης ημερών,αλλά δεν καταφέραμε ποτέ να πάμε να μου το δείξει.
Στη φωτογραφία: Μικρούλης με το παππού μου,Γιάννη Τουρκαντώνη,στον χιονισμένο Βαρνάβα.Χειμώνας 1969.
Γιάννης Βασ. Πέππας
Σύμφωνα με τις λαϊκές θύμησες ο Αντώνης μια μέρα,το περιστατικό τοποθετείται στα 1824,βγήκε με το άλογό του στην ύπαιθρο,προς την μεριά του Γραμματικού.Κάπου εκεί,πριν από την περιοχή που σήμερα λέμε «Μάχη»,συνάντησε έναν Τούρκο,έφιππος κι αυτός.
Τούρκοι στον Βαρνάβα δεν υπήρχαν,αλλά στον Μαραθώνα βρισκόταν ένας Τούρκος αφέντης όλης της περιοχής. Λογικά,θα υπήρχε κι ένας μικρός πληθυσμός Τούρκων κατοίκων και μια μικρή στρατιωτική δύναμη.Απομεινάρι αυτής της παρουσίας αποτελεί σήμερα στον Μαραθώνα το τοπωνύμιο «Μπέη» στον κάμπο του.Μόνιμη παρουσία σταθερών τουρκικών πληθυσμών και στρατευμάτων υπήρχε στην Χαλκίδα.Από κει οι Τούρκοι,διαπλέοντας το στενό του Ευβοϊκού, συνήθως από τον Ωρωπό,επιχειρούσαν,όταν έκριναν,στην περιοχή από Μαραθώνα έως Αυλώνα.Η έδρα της διοίκησης όλης της Αττικής υπήρχε στην Αθήνα,όπου,στα τέλη του 18ου αι.,έδρασε με χαρακτηριστική βαρβαρότητα προς τους ραγιάδες ο Τούρκος βοεβόδας,Αλή Χασεκή.
Πάμε πάλι πίσω στην συνάντηση του Μπουντούρη με τον Τούρκο.Ο Τούρκος απαίτησε ο Αντώνης να ξεπεζέψει.Ο Αντώνης αρνήθηκε και ξέσπασε καυγάς.Οι αρβανίτες δεν γνώριζαν τούρκικα,άρα ο Τούρκος θα μίλαγε ελληνικά ή αρβανίτικα.Ίσως ήταν Τουρκαλβανός.Πάνω στον καυγά ο Αντώνης σκότωσε τον Τούρκο και τον κρέμασε σ΄ ένα κοντινό πλατάνι.
Από τότε έλαβε το παρατσούκλι Τουρκαντώνης,ο Αντώνης που σκότωσε τον Τούρκο δηλαδή.
Σε λίγα χρόνια,όταν έγινε το ελληνικό κράτος και οργανώθηκε για πρώτη φορά γραφειοκρατία,ο Αντώνης δηλώθηκε με το παρατσούκλι του,κάτι που συναντάμε πολλές φορές.
Οι αρβανίτες Βαρναβιώτες ονόμασαν την περιοχή με τα πλατάνια που διαδραματίστηκε το φονικό «ρέπετ ι Τούρκουτ» (τα πλατάνια του Τούρκου).Είναι μια παραρεμάτια περιοχή ένα χιλιόμετρο έξω από τον Βαρνάβα προς το Γραμματικό, εκεί που είχε το περιβόλι του ο Γιώργος Αδάμης (Μάντζης),για όσους γνωρίζουν.
Ο παππούς μου,Γιάννης Τουρκαντώνης,γεννημένος το 1895,δισέγγονος του Αντώνη,μου έλεγε να πάμε να μου δείξει το πλατάνι που ο προπάππος του κρέμασε τον Τούρκο.Δυστυχώς,τα χρόνια πέρναγαν,ο παππούς μου πέθανε το 1994, πλήρης ημερών,αλλά δεν καταφέραμε ποτέ να πάμε να μου το δείξει.
Στη φωτογραφία: Μικρούλης με το παππού μου,Γιάννη Τουρκαντώνη,στον χιονισμένο Βαρνάβα.Χειμώνας 1969.
Η Οικογένεια Μπουντούρη ήταν σημαντική οικογένεια της Ύδρας.Η καταγωγή της οικογένειας ήταν από την Γα- ράντζα της Μεσσηνίας, από την οποία όμως έφυγαν το 1715 λόγω διωγμών και διασκορπίστηκαν στην Ύδρα,στη Φιγα- λεία Ηλείας (Ζούρτσα) και στη Χαλκίδα.Απ΄ τους Ευβοιώτες (Χαλκιδαίους αρχικά) Μπουντούρηδες θα προερχόταν ο Αντώνης Μπουντούρης που ήρθε στον Βαρνάβα.Έτσι,η παράδοση δένει με τα ιστορικά στοιχεία.
Απ΄ την ίδια οικογένεια προέρχεται κι ένας Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων: ο Βασίλειος Βουδούρης.
Ακούστε/δείτε οπτικοποιημένες ηχογραφήσεις (youtube) με Τουρκαντωναίους του Βαρνάβα πατώντας τους παρακάτω τίτλους
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια να σχετίζονται με την ανάρτηση και να είναι ευπρεπή.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.