Κατεβάστε την εργασία πατώντας εδώ
Θέματα Ιστορίας,Λαογραφίας,Γλωσσολογίας [βάση δεδομένων] κ.ά. για τους από το Άρβανο της Ηπείρου Έλληνες.
Ετικέτες
- Αλβανική προπαγάνδα (32)
- Αρβανίτες-αυτοί οι παλιοί Έλληνες! (36)
- Άρβανον-Χαονία (28)
- Βαρνάβας (58)
- Βιβλία (40)
- Βιβλιοθήκη (168)
- Βιντεοθήκη (64)
- Βόρεια Ήπειρος (67)
- Ελληνικού ενδιαφέροντος (170)
- Θράκη (64)
- Ιστορία (223)
- Καυκάσια Αλβανία (4)
- Κείμενα (111)
- Λαογραφικά των Αρβανιτών (127)
- Λεύκωμα Αρβανιτών (78)
- Μνήμες (85)
- Παροιμίες (5)
- Περιπτώσεις... (24)
- Σελίδες αρβανίτικης ιστορίας (και όχι μόνο) (71)
- Σκιπιρία (24)
- Συνταγές της μαμίτσας (16)
- Τα αρβανίτικα είναι Ελληνικά (65)
- Τουρκικά-Λατινικά-Σλαβικά γλωσσικά δάνεια (7)
- Τσάμηδες Ανθέλληνες (16)
- Φωτογραφίες (85)
- FUEN (6)
Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022
Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2022
Μαρία Α. Παρδάλη, Μάζι (Πολυδένδρι) Αττικής
Πρόκειται για ένα απ΄ τα εισαγωγικά κείμενα του λευκώματος "Οικογενειακοί δεσμοί και κοινότητα - Βαρνάβας Καπανδρίτι Μαλακάσα Πολυδένδρι" (Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής,2006).Η συντάκτριά του,άξια εκπαιδευτικός και ερευνήτρια,μια φωτεινή παρουσία στον ευρύτερο τόπο μας,μας παραδίδει ένα συνοπτικό μεν,αλλά το μόνο απ΄ όσο ξέρω, ιστορικό σημείωμα γι΄ αυτό το όμορφο αρβανιτοχώρι της Αττικής.
Κάντε λήψη πατώντας εδώ.
Γιάννης Βασ. Πέππας
Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2022
Πανηγύρι στον Βαρνάβα,1940
Σ΄ αυτήν την εξαιρετικού ενδιαφέροντος φωτογραφία βλέπουμε τον πανηγυρισμό του Βαρνάβα την ημέρα που γιορτάζει η Εκκλησία του (Πέτρου και Παύλου),στις 29 Ιουνίου του 1940,τέσσερις μήνες πριν ξεσπάσει ο μεγάλος πόλεμος.Λογικά,θα πρόκειται για την δοξολογία που δεν τελείται, όπως βλέπουμε,στον ναό,αλλά στην πλατεία του χωριού! Ο χώρος είναι εκεί που θα χτιστεί αργό-τερα το καφενείο του Αποστόλη Θεοδωρή.Η δεύτερη φωτογραφία είναι 19 χρόνια αργότερα (1959),όπου η ίδια τελετή τελείται στον ίδιο χώ-ρο! Η κοινότητα τότε,γιόρταζε τις εθνικές επετείους στο προαύλιο του Δημοτικού Σχολείου και την ιερά πανήγυρή της στην πλατεία! Το ότι οι Βαρναβιώτες έκαναν τους εορτασμούς του έξω,σε ανοι-χτό χώρο,έχει τεράστια κοινωνιολογική σημασία.Φανερώνει μιαν αντίληψη εξωστρέφειας,μιαν βα-θιά λαϊκότητα και έντονες πεποιθήσεις συλλογικότητας.Ένα εδραιωμένο ε μ ε ί ς, τόσο μακρινό απ΄ τον σημερινό κόσμο των μικροεγωισμών.Τότε,η ομαδικότητα και η αλληλεγγύη αποτελούσαν απτές πραγματικότητες κι όχι ευχολόγια,εξαγγελίες κι επιδιώξεις.Στην δεκαετία του 1960 σιγά-σιγά αυτές οι δοξολογίες μαζεύτηκαν στον ναό.Μέχρι το 1970,όπως θυμάμαι,κάποιες σχολικές γιορτές εξακολουθούσαν να γίνονται στην πλατεία.Οι μαθητές έλεγαν τα ποιήματά τους απ΄ την εξέδρα του καφενείου της Γιούλας! Κάπου στα 1972-73 αυτές οι δημόσιες τελετές και εκδηλώσεις, απομεινάρι του πολύχρονου κοινοτισμού των Ελλήνων,έπαψαν...
Γιάννης Βασ. Πέππας
Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2022
Αρβανιτοπούλα
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΠΠΑΣ
5 Οκτωβρίου 2020 ·
Κοινοποιήθηκε στους εξής: Οι φίλοι σας
Αρβανιτοπούλα
Η ενδυμασία συνιστά ένα πολύπλευρο κοινωνιολογικό μέγεθος. Δεν ντύνουμε,απλώς,το σώμα μας. Ταυτοχρόνως,μπορούμε να αποτυπώσουμε αντιλήψεις και στάσεις ζωής, κουλτούρα και ιδεολογία,διάθεση κ.λπ.
Σκεφτείτε,στην Τουρκοκρατία το χρώμα του φεσιού δήλωνε θρησκεία και εμμέσως εθνικότητα (κόκκινο οι μουσουλμάνοι,μαύρο οι χριστιανοί,λευκό οι εβραίοι).
Σήμερα,όλο και περισσότερο η ενδυμασία καθίσταται ετεροπροσδιοριζόμενη. Ελιτίστες σχεδιαστές,"σκοτεινοί" στυλίστες κι ένα θηλυπρεπές εν γένει,ανατροφοδοτούμενο και με τις δικές του προσλαμβάνουσες παρεΐστικο,σύμπλεγμα μόδας επιβάλλει τάσεις,γραμμές, αισθητική.
Παλιότερα,αυτόν τον διαμορφωτικό ρόλο επιτελούσαν η εθνική ταυτότητα,η παράδοση και μια έντονη αίσθηση ηθικής.
Η ενδυμασία,δηλαδή,και τότε ήταν επιβεβλημένη,αλλά από οικείους,προσιτούς παράγοντες, έκφραζε ταυτότητα. Ενώ τώρα ελέγχεται από άδηλα κέντρα κοινωνικής χειραγώγησης και δηλώνει την υποταγή,ως απρόσωπη μάζα,στους άνωθεν εξουσιαστές.
Γιάννης Βασ. Πέππας
Labels:
Ελληνικού ενδιαφέροντος,
Κείμενα,
Φωτογραφίες
Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2022
Μνήμες...
Στις 12-12-2013, στην τότε fbική ομάδα μου ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ (την κατήρ-γησα,όταν δημιούργησα τον παρόντα ιστότοπο) είχα κάνει αυτήν την ανάρτηση:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΠΠΑΣ
Διαχειριστής
Βαρνάβας,25 Μαρτίου 1969 ή 1970,μετά τη σχολική γιορτή.
Η Μαρία Κόλλια με την μητέρα της Πηγή.
Με την Μαρία πηγαίναμε στην ίδια τάξη.Εδώ,είναι ντυμένη με την παραδοσιακή φορεσιά της Βαρναβιώτισσας αρβανίτισσας.Μετά τον πόλεμο και δώθε [για πιο πριν δεν έχω πληροφορίες] στ΄ αρβανιτοχώρια της βα Αττικής,στις εορταστικές επετείους,οι μαθήτριες ντύνονταν "Αρβανίτισσες".
Ας το δούμε λίγο σημειολογικά: τις μέρες της εθνικής μνήμης και συνένωσης,εμείς φοράγαμε τις ιδιαίτερες στολές μας.Η ταυτότητά μας συνείχε την ελληνική εθνική μας συνείδηση.
Και τολμούν,φαιδροί καραγκιόζηδες,να μας αποκαλούν εθνοτικό σύνολο... Ανιστόρητα κνώδαλα...
ΥΓ: Τ΄ αγόρια φοράγαμε φουστανέλες.
Η Μαρία και η μητέρα της ακουμπάνε στο χαρακτηριστικό φορτηγάκι που διέθετε τότε ο πατέρας της,Τάσος Κόλλιας.Λογικά,η φωτογραφία είναι τραβηγμένη στην αυλή του σπιτιού της οικογένειας.
Στην ανάρτηση είχε παρέμβει με σχόλιο και φωτογραφία ο (αδικοχαμένος) σύζυγος της Μαρίας Γιώργος Κόλλιας.Τα παρουσιάζω:
Labels:
Βαρνάβας,
Μνήμες,
Φωτογραφίες
Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2022
Μπάου κάου
• Μπάου κάου
Κράτα βόδι
Από το υπό έκδοση βιβλίο μου "Παροιμίες,κατάρες και λαϊκές φράσεις των αρβανιτοφώνων Ελλήνων".
Γιάννης Βασ. Πέππας, Φιλόλογος
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)